Månedens Tip

Hver måned vil vi opdatere hjemmesiden med et tip fra et af klubbens medlemmer. Månedens Tip kan være hvad som helst, alt fra hvordan du fjerner svedlugten fra dine knæbeskyttere til tips om styrketræning og mentaltræning. Denne måned kommer tippet fra 3. division og EVAcademy spiller, Pernille Bjertrup Laursen.

Optimer din spring højde

Hvem vil ikke gerne kunne springe lige lidt højere for at få det perfekte smash lige over blokken? Det vil jeg i hvert fald gerne! Så her er et par tips til hvordan man med træning kan gøre en indsats for at øge sin springhøjde.
Stærke benmuller er et must, og derfor kommer her et par øvelser, der giver god grundstyrke og samtidig træner eksplosivitet.

Squat

Denne øvelse er med til at bygge styrke i dine ben og core. Øvelsen kan laves med vægtstang eller ved bare at bruge din kropsvægt. Til at starte med, er det vigtigt, at du starter let og rytmisk i dine bevægelser.
Når du er blevet bedre og har styr på teknikken, så kan du begynde at øge eksplosiviteten nedefra og op, ved at skubbe fødderne i jorden og lade skuldrene vise vejen opad.

Jump Squat

Denne øvelse er absolut nødvendig, hvis du vil forbedre din springkraft, da den forbedrer din eksplosivitet og styrke i din underkrop og core.
Denne øvelse kan laves med kropsvægt, håndvægte eller vægtstang. Det er vigtigt, at du har vægten på skuldrene og et godt greb på stang eller håndvægte. Sørg for at komme godt ned i knæ og spring eksplosivt i vejret.

Bulgarians

Denne øvelse er en af de mest effektive øvelser, når det kommer til udvikling af springkraften. Øvelsen kan laves med kropsvægt, håndvægte eller vægtstang.
Bulgarian split-squat minder lidt om en avanceret version af lunges. Du skal bruge en boks, bænk eller anden forhøjning. Selve øvelsen starter med at du tager den bagerste fod op på forhøjningen bag dig, så forfoden ligger lige tilbage, du står oprejst, tager det bagerste knæ lige ned uden at rotere og ender i en bundposition, hvor knæene er omtrent over tæerne. Derefter: rejs dig eksplosivt op.
Skridtets længde afgør hvilke muskelgrupper, som vil være i fokus. Desto kortere dit skridt er, desto mere går øvelsen i forlåret og jo længere skridt du tager, jo mere vil du bruge baglår og baller.
Følg linket til kort introvideo for at få den visuelle forklaring.

Smashhøjde

Som Lene Kallestrup Andreasen skrev i Månedens Tip i januar, er der naturligvis sammenhæng mellem springhøjde og smashhøjde. Men andre variabler såsom timing og teknik spiller bestemt også ind. Hvis man vil have den bedst mulige smashhøjde, handler det derfor også meget om, at øve sit smashtilløb ift. teknik og timing, så man rammer bolden, når man er på sit toppunkt i springet og udnytter alle dele af tilløbet (såsom skridtlænge og armtræk) fuldt.

By | 2016-11-29T13:11:55+00:00 29. november 2016|